04 Juliol 2019El món local reflexiona sobre l'organització de fires i mercats gastronòmics en el marc del III Congrés Català de la Cuina


Una cinquantena de persones de l’administració local han participat avui a la Jornada universitària “Gastronomia i producte: una oportunitat per al territori”, que han organitzat la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic i La Gastronòmica en el marc de la celebració del III Congrés Català de la Cuina.

Durant l’acte d’inauguració, el vicedegà de la Facultat, Xavier Ginesta, ha convidat els assistents a reflexionar sobre les bones pràctiques a l’administració local en l’organització de fires i mercats gastronòmics, afirmant que “el context és essencial per entendre com promocionem el producte de proximitat”. Per la seva banda, el cap de l’Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona, Xavier Font, ha explicat com “el fenomen turístic associat a la gastronomia cada cop té més empenta i que per això cal treballar el territori i fer-ne una bona comunicació”, mentre que Clara Antúnez de La Gastronòmica, s’ha mostrat partidària “de donar a conèixer el territori des de la gastronomia de veritat”.

Per la seva banda, la sòcia-consultora i directora de Chias Marketing M. Àngels Serra, ha explicat com es construeix el posicionament de marca des de la identitat, la personalitat i la comunicació, i ha mostrat l’estructura de la marca Barcelona amb què treballa la Diputació. Per a Serra, “la gastronomia ha de ser una activitat transversal en qualsevol planificació turística”.

Una altra de les ponents destacades de la jornada ha estat l’emprenedora i experta internacional en producte local, Míriam Cloquell, que ha explicat el fenomen dels Farmer’s Markets als Estats Units, un moviment que no arriba als vint anys, vinculat al món associatiu i que es troba clarament en auge. Per a Cloquell “els Farmer’s Markets serveixen per estimular l’economia local, generar llocs de treball, permetre l’accés a aliments frescos a millor preu, reforçar comunitats saludables i promoure la sostenibilitat”, i ha afirmat que “als Estats Units encara hi ha espais que es coneixen com a food deserts, ja que no hi ha més opcions que consumir productes fast food“.

El professor de branding territorial de la UVic, Jordi de San Eugenio, ha parlat de “Les comarques, les marques de territori i la promoció del turisme gastronòmic”. Ha afirmat que  molt sovint proximitat és sinònim de qualitat i que “les marques territorials poden ser un argumentari interessant com a aglutinador de tots els valors associats al territori i a la seva promoció”. Per a San Eugenio, “les fires agroalimentàries habiliten espais on el local interactua amb el forani, i s’evita que el turisme visqui d’esquena al territori”, i ha acabat la seva intervenció reivindicant la creació de la marca Catalunya “que ens parli de qui som, què fem i on volem anar”.

Ha posat punt i final a la jornada una taula rodona de bones pràctiques en l’organització i dinamització de fires i  mercats amb la intervenció de Xavier Font, el director de la Fundació Alicia, Toni Massanés; la directora d’enoturisme de Bodegues Abadal, Anna Castillo, i el responsable de REC Street Food, Lluís Jubert.

La Jornada ha comptat amb el suport de la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal d’Osona.