10 Decembre 2018Jornada congressual al Camp de Tarragona: ‘L'oli d'oliva a la cuina catalana'
Restauradors i productors aposten per potenciar la cultura de l’oli
Veuen necessari informar i formar els consumidors sobre el valor de l’oli d’oliva verge extra tant pel que fa al sabor com pels seus beneficis per a la salut. Ho han debatut en una jornada del III Congrés Català de la Cuina
Aquest matí restauradors, experts i productors d’oli, han analitzat els reptes de l’oli d’oliva verge extra a la cuina així com estratègies innovadores per aportar valor afegit a aquest producte agroalimentari a la jornada ‘L’oli d’oliva a la cuina catalana’, celebrada dins del III Congrés Català de la Cuina al Camp de Tarragona i organitzada conjuntament per la Facultat de Turisme i Geografia de la Universitat Rovira i Virgili i el Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial Nutrisalt, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i Reus Promoció.
Des del primer moment s’ha destacat la tasca dels pagesos per fer possible la qualitat d’un producte que caracteritza la cuina del nostre territori, com ha assenyalat Àngel Xifré, director dels serveis territorials d’Agricultura de la Generalitat al Camp de Tarragona.
Montserrat Caelles, regidora de Cultura i Projecció de Ciutat de l’Ajuntament de Reus, ha ressaltat també, en la inauguració de la jornada, la conveniència del treball en xarxa per aconseguir introduir la innovació en el sector, com es treballa amb diferents agents del territori en el PECT Nutrisalt centrat en la innovació, l’economia verda, la internacionalització i la transformació de la nutrició i la salut.
El debat s’ha organitzat en dues taules rodones. La primera, centrada en la vessant de la restauració ha comptat amb la participació de Mai Martí, del restaurant La Giberga de Reus; Rosa Sanromà, del Restaurant Sanromà de Castellvell; Xavi Ferraté, del restaurant La Bresca de Cambrils; Marta Domènech, de l’Hostal Sport de Falset; i Rosa Solà, catedràtica de Medicina de la URV. Noemí Rabassa, professora de Màrqueting de la URV, ha moderat la taula.
Les estratègies de valorització de l’oli d’oliva verge extra en el sector agroalimentari han estat l’eix de la segona taula rodona, que ha comptat amb Josep Moragas, d’Unió Corporació Agrària; Gonzalo Cambra, de la Cooperativa de Riudecanyes; Fernando Sarasa, de la Cooperativa de Cambrils; Ester Gomis, de Ca Rosset de Vilallonga del Camp; Francesc Baiges, de la Cooperativa de Montbrió del Camp; Judit March, d’Olis Solé de Mont-roig del Camp; i Montserrat Gelonch, de la Denominació d’Origen Protegida Siurana. La taula ha estat moderada per Miquel Àngel Bové, professor d’Economia de la URV.
Els ponents d’ambues taules han coincidit en la necessitat de crear i potenciar una cultura de l’oli que serveixi per informar i formar els consumidors del valor de l’oli d’oliva verge extra a nivell de sabor i també dels seus beneficis demostrats per a la salut, com ha explicat Rosa Solà, catedràtica de Medicina de la URV.
Marta Domènech de l’Hostal Sport de Falset ha apuntat que hi ha molt a fer per acostar el producte a la gent, ja que si es considera que és un producte car és perquè no està prou estimat. En aquest sentit Rosa Sanromà, del restaurant Sanromà de Castellvell del Camp, ha reivindicat que l’oli d’oliva verge extra hauria de tenir la mateixa categoria que un vi del Priorat.
A la taula s’ha estat d’acord en el potencial dels restauradors per donar a conèixer què és l’oli d’oliva verge extra, per exemple oferint degustacions dins la seva oferta o especificant aquest ingredient i la seva zona de producció a les cartes. Xavi Ferraté del restaurant la Bresca de Cambrils ha posat de manifest aquesta capacitat de prescripció indicant que els cuiners haurien d’explicar en major mesura que la seva cuina es basa en productes de primera qualitat de proximitat, per aconseguir un efecte imitació a la societat.
D’altra banda, Mai Martí del restaurant La Giberga de Reus ha assenyalat també la manca de formació existent sobre com es cuina amb oli d’oliva verge extra, una tasca que s’ha considerat necessària per part de tots els ponents participants.
La necessitat de difusió és un eix que ha despertat també la unanimitat dels participants, reconeixent els productors d’oli d’oliva verga extra que els cal dur a terme més comunicació i millorar el disseny. Fernando Sarasa de la Cooperativa de Cambrils ha destacat la comunicació com un canal perquè el consumidor final trobi les particularitats d’aquest producte i Francesc Baiges, de la Cooperativa de Montbrió del Camp, ha incidit en què la comunicació o difusió ha de ser no només als restaurants sinó també a les escoles, hospitals i centres per a la gent gran.
En aquest sentit Montserrat Gelonch, de la DOP Siurana, ha destacat que ‘ens hem de fer forts amb el que tenim de propi que és l’arbequina, que dona un dels olis més equilibrats i reconeguts’.
Josep Moragas, de Unió Corporació Alimentària, ha indicat la línia de creació de marca com una gran estratègia pendent del sector, un factor que ells han tingut clar amb Oleaurum i que ha destacat també Ester Gomis, de Ca Rosset, qui centra la seva aposta en la venda directa a peu de finca amb visites i a petites botigues.
Judit March, d’Olis Solé, per la seva part, ha obert la línia de l’oportunitat que podria representar l’oleoturisme, que altres regions ja estan treballant amb intensitat, unint a restauradors, productors, ajuntaments i la DOP Siurana per potenciar el coneixement i consum de l’oli d’oliva verge extra.
I Gonzalo Cambra de la Cooperativa de Riudecanyes ha explicat que compten amb un centre d’interpretació que els permet fer arribar informació sobre el valor d’aquest producte als turistes i visitants de la cooperativa.
Aquesta tercera jornada organitzada per la Comissió Territorial del Camp de Tarragona del III Congrés Català de la Cuina s’emmarca en els eixos de debat de la cuina, el territori, els productes i la nutrició, com ha explicat Jesús Angla, vicedegà de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV.